Školská reforma

by RUSS ROBERTS on SEPTEMBER 7, 2010

Robert Samuelson poukazuje na to, že od roku 1971 nedošlo na celoštátnej úrovni prakticky k žiadnej zmene vo vzdelanostných výsledkoch v čítaní a matematike. Potom pripomína pár veľmi užitočných faktov:

Štandardné teórie nevysvetľujú tento biedny pokrok. Príliš málo učiteľov? Nie tak celkom. Od roku 1970 do 2008 sa počet študentov zvýšil o 8 percent a počet učiteľov o 61 percent. Pomer študentov k učiteľom prudko klesol, z 27 ku 1 v roku 1955 až na 15 ku 1 v roku 2007. Majú učitelia príliš malé platy? Možno, ale nie je to také jednoznačné. V roku 2008 priemerný učiteľ zarobil 53 230 dolárov ročne, manželský pár pozostávajúci z dvoch učiteľov na plný úväzok s priemerným platom by patril k najbohatším 20% domácností (ich plat v roku 2008: 100 240 dolárov). Možno by pomohlo viac detí v predškolskej výchove. Lenže podiel 3  a 4 ročných v predškolskej dochádzke prudko vzrástol z 11% v roku 1965 na 53% v roku 2008.

Stagnáciu vysvetľuje nedostatočnou motiváciou študentov. Tá má to na tom istý podiel. Ale zvyšok problému je celá koncepcia osnov, učebníc a motivácia učiteľov v systéme, ktorý neodmeňuje excelentných učiteľov a netrestá priemerných. Vzhľadom k týmto skutočnostiam, aká “reforma” na štátnej úrovni má šancu na úspech, ak sa tieto skutočnosti nezmenia?

článok preložený z http://cafehayek.com/2010/09/educational-reform.html

Pridajte komentár